maanantai 19. lokakuuta 2009

Tähtäimen luominen

Nyt, kun kaikki peliin liittyvät perusasiat on saatu setvittyä läpi, niin ajattelin tähän väliin kertoa jostain vähän teknisemmästä asiasta. Niinpä kerron nyt kuinka tuo upea tähtäin on tehty.

Tuossa kuvassa on nyt kaksi erikokoista tähtäintä, mutta niitä on oikeasti 200 erikokoista. Oli siinä kyllä aikamoinen piirtourakka noissa... no ei nyt sentään. Mutta eihän se voi yksittäinen kuvakaan olla, jota olisi skaalattu, koska silloin eri kokoisilla tähtäimillä pitäisi olla eri paksuiset reunat. Siispä, noissa tähtäimissä ei ole käytetty yhtäkään valmista kuvaa vaan ne generoidaan tyhjästä joka kerta kun peli käynnistetään.
Tuo generointi tapahtuu niin, että aluksi tehdään tietyn kokoiselle tähtäimelle sopivan kokoinen kuva, sitten kuvan jokaisen pikselin kohdalla lasketaan kuinka kaukana se on kuvan keskipisteestä. Etäisyyden ollessa sopiva, piirretään siihen kohtaan punainen pikseli. Ja näin saatiin kätevästi kokoa vaihtava tähtäin, jonka reunan paksuus pysyy kuitenkin koko ajan samana.

Tuohon generointiin menee noin sekunti omalla koneellani, ja tällä hetkellä pelin kaikkien kuvien lataamiseen ja generointiin menee reilu kaksi ja puoli sekuntia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti