Itse käytän erästä menetelmää, joka on omasta mielestäni varsin hyvä ja yksinkertainen, vaikka en oikeasti tiedäkkään, tehdäänkö nämä asiat yleisesti näin. C-kielessä voi kätevästi tehdä "objektin" strucktin avulla ja sitten alustaa monta tällaista strucktia käyttämällä indeksiä: jokumuuttuja[joku luku]. Ei tarvitse käyttää mitään pitkiä muuttujalitanioita ja jokaisen noista saa myös helposti laskettua käymällä loopissa kaikki indeksit läpi.
Tässä on esimerkkinä kuinka olen vihollisen tehnyt pelissäni:
//vihulainenTuossa siis aluksi määritellään millainen vihu on ja sitten alustetaan 256 tällaista vihua. Sitten kaikki nämä voi helposti laskea läpi yhdessä loopissa.
struct vihustr {
int elossa;
int tyyppi;
float nopeus;
float koko;
float x;
float y;
int energia;
};
struct vihustr vihu[256];
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti