maanantai 19. huhtikuuta 2010

Seuraava versio tulee jäämään viimeiseksi

Olen ajatellut, että en tee enää tämän seuraavan version jälkeen uusia versioita tästä pelistä. Kuitenkin vielä tämän yhden version päätin tehdä, että pelissä olisi ainakin jonkin verran pelattavaa eikä se jäisi aivan pätkäksi.

Pääasiassa olen jättämässä tätä peliä sikseen, koska omasta mielestäni se on varsin huonosti ohjelmoitu. Tein peliä C++ kielellä, mutta koodi on kuitenkin hyvin C-mäistä eli en ole käyttänyt juuri ollenkaan C++ kielen uusia ominaisuuksia. Myöskin monet ohjelmoinnin kannalta tehdyt päätökset olisi voinut tehdä paremmin. Tämän takia peli ei ole ohjelmoitu niin, että siihen olisi todella helppo lisätä uusia ominaisuuksia, kuten uusia vihollisia, vaan aina jotakin uutta lisättäessä joutuu tekemään varsin paljon työtä. Olihan tämä toki ensimmäinen oikeasti iso projektini, joten tuskin on ihme, että koodista ei tullut vielä aivan laadukasta. Kuitenkin opin tästä hyvin paljon ja tulevaisuuden projekteista tulee varmasti paljon parempia.

Lisäksi olen alkanut myös hieman kyllästyä tämän pelin tekemiseen. Olisi kiva opettella taas jotain uutta ohjelmointiin liittyvää esimerkiksi OpenGL-grafiikkaa. Joten seuraavat projektit eivät varmasti tule käyttämään tätä samaa SDL-kirjastoa, vaan jotain muuta.

Vielä loppuun sanon, että ei hätä kuitenkaan ole tämän näköinen. Olen nimittäin päättänyt julkaista pelin lähdekoodit seuraavan version yhteydessä vaapaaseen käyttöön, joten kuka tahansa voi jatkaa pelin kehitystä, ja viedä sen niin loppuun kuin huvittaa. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti